Indbydelse til arrangement

Club Danois

CLUB DANOIS GRØN VANDRETUR-Januar 2019

PARADISSTIEN   –

Fra Bar-sur-Loup til Gourdon og tilbage igen.

Onsdag 9. januar 2019 - kl. 10.30

Oppe i Loup-dalen, der hvor Gorge de Loup starter, ser man højt oppe mod vest den gamle landsby Gourdon, som klamrer sig til bjergtoppen i 760 meters højde. Dette er målet for den grønne januar vandretur.  - Paradisstien (Le Chemin du Paradis) er en gammel sti som fører fra den højt beliggende landsby og ned i Loup-dalen.

Vandreturen starter nede fra landsbyen Bar-sur-Loup (parkering ved cimetière). Herfra går vi et stykke opad, for derefter at følge Aquaduc du Loup frem til Paradisstien, som så følges ganske stejlt opad til Gourdon.

Landsbyen Gourdon med sin borg, kirke, smalle gader og udsigten ud over Loup-dalen byder på mange gode oplevelser. Vi finder et godt sted til madpakkerne og tager os tid til at udforske landsbyen lidt. – Tilbageturen går atter ad Paradisstien som vi nu følger i dens fulde længde helt ned i dalen og så tilbage til Bar-sur-Loup.

Tur-fakta*: Samlet vandretid: 5 - 6 timer. - Distance: ca. 9 km.  - Stigning: ca. 550 meter. –

Tur-niveau: Middel (3).styr: Sædvanlig, dvs. vandrestøvler, hovedbeklædning, regntøj, evt. handsker, vandrestokke, vand, mellemforplejning, madpakke, evt. kort (iGN 3643 ET).

Tilmelding: Senest mandag 7.1.2019 kl. 18.00 på mailadresse gramlarsf@gmail.com . Oplys samtidig mobil telefonnr. hvor du/I kan træffes i timerne inden tur start. I tilfælde af regn aflyses, ring for en sikkerheds skyld.

Mødested og -tid: Parkeringspladsen ved kirkegården (cimetiére) i Bar-sur-Loup kl. 10.15.

Start kl. 10.30. Mobiltlf. ved evt. forsinkelse: 06 13 08 38 40 eller 06 02 50 11 15.

Kørselsvejledning:

FraA8 køres først til Pre-du-Lac:

Enten: Sortie 47, herefter følges skiltning mod Grasse først ad D2 derefter ad D2085.

Eller: Sortie 42, herefter N85 til Grasse hvorfra der fortsættes mod øst ad D2085.

I Pre-de-Lac tages vejen mod øst retning Vence og Bar-sur-Loup, først ad D3 og kort derefter til højre ad D2210. - Efter ca. 3 km nås Bar-sur-Loup og her tages til venstre retning Centre Ville. Der køres igennem landsbyen helt frem til der hvor gaden bliver smal. Her kommer en bygning midt for med påskriften ”BISTROT LE DONJON”. Kør venstre om denne bygning for straks derefter at dreje til venstre hvor der følges skiltning mod Cimetière ned ad en bakke og lidt længere nede, op til venstre retning (skilt) Chemin de Bessurane. Så kort stykkefrem til P-pladserne som ligger langs vejen i begge sider. (Koordinater: N: 43-42-12, E: 6-59-19)

Bar-sur-Loup kan også nås fra øst ad 2210 fx. via Vence og Pont-sur-Loup eller ad D2 op gennem Loup-dalen fra Cagnes-sur-Mere (A8, Sortie 48) til Pont-sur-Loup.

Deltagelse i vandreturene sker på eget ansvar.

Arrangører: Birgitte Welsch Hjorth og Lars Freng Gram

Oplysninger: Birgitte Hjorth: 06 13 08 38 40, Lars F. Gram:  e-mail: gramlarsf@gmail.com

*): TUR-FAKTA:

Samlet vandretid= effektiv vandretid (ca. 2/3) + pauser (ca. 1/3).

Distance: Samlet længde fra start til slut ad den planlagte rute.

Stigning (”højdemeter”): Summen af alle stigninger, små og store på hele turen. Er der væsentlig forskel på stigning og fald angives begge.

Tur-niveau: Inddelingen følger ”Les Guides Randoxygene”, udgivet af Conseil General des Alpes-Maritimes. Her inddeles turene efter deres sværhedsgrad (niveau/difficulté):

Let (facile): En tur uden væsentlige vanskeligheder (fysiske og tekniske), generelt med stigning/fald på mindre end 350 meter og en effektiv vandretid på 1½ - 3 timer. En tur egnet for alle vandrere, også dårligt trænede.

Middel (moyen): En tur med moderate vanskeligheder (fysiske og tekniske), generelt med stigning/fald på 350 -650 meter og en effektiv vandretid på 3 – 4 timer. En tur egnet for alle normalt trænede vandrere.

Svær (sportif): En tur med flere vanskeligheder (fysiske og tekniske), generelt med stigning/fald på over 650 meter og en effektiv vandretid på 4-6 timer. En tur reserveret for trænede vandrere.

Den enkelte tur kan herefter beskrives på en

5-trins skala: 1: let, 2: let/middel, 3: middel, 4: middel/svær, 5: svær.